„Power business” este un termen care a aparut in SUA si in Marea Britanie in anii ’80, fiind sinonim cu business formal. Este vorba de stilul abordat de catre oamenii de afaceri puternici, cunoscuti drept „top management”, dar si de catre magnati ai finantelor, de politicieni sau avocati. Acest stil trebuie sa transmita putere si respect, putand fi comparat cu uniformele militare purtate de inaltii gradati, si este caracterizat prin costul ridicat al hainelor.
Caracteristica principala a stilului power business o reprezinta calitatea exceptionala, din cap pana in picioare, a vestimentatiei. In general, tinuta power business este formata din costum cu taieturi clasice, in mod uzual la doi nasturi si cu accent pe linia umerilor. Volumetria, structura acestor costume, trebuie sa fie foarte bine definita, eleganta si clasica. Se accepta ca sacoul sa fie intr-o alta culoare sau nuanta decat pantalonii, cu conditia sa fie mai inchisa.
Culorile permise de acest stil sunt: negru, bleumarin, maro, gri in tonuri inchise. Stofa trebuie sa fie de foarte buna calitate (lana, crep, twill, gabardina), uni sau, in cazul modelelor in tesatura sau imprimeurilor, cu dungi verticale si subtiri, carouri sau alte forme geometrice foarte discrete. Culorile in nuante deschise, mai luminoase, sunt acceptate numai in cazul camasilor. Sunt preferate pastelurile, insa primordiala ramane camasa alba. Contrastul dintre albul camasii si nuantele inchise ale sacoului subliniaza calitatile de conducator pe care le detine orice persoana aflata in pozitie de top. Se accepta si camasi colorate sau cu dungi colorate, dar care au gulerul si mansetele albe. Este un detaliu care va va evidentia drept un fin cunoscator al clasei careia ii apartineti.
Odata ajunsi la nivelul cel mai inalt al carierei, este recomandat sa apelati la croitoria la comanda, unde vi se vor lucra costume si camasi pe masurile dumneavoastra specifice. Pentru a evidentia subtil in ochii cunoscatorilor executia la comanda, camasile se personalizeaza prin brodarea unei monograme cu initialele proprii pe buzunar sau, mai modern, pe manseta.
Accesoriile sunt foarte discrete, de dimensiuni mici sau mijlocii, si de calitate foarte buna. Ceasul este un accesoriu obligatoriu si foarte important in cazul oamenilor de afaceri aflati in pozitii de conducere. Alte bijuterii acceptate sunt butonii, acul de cravata si, eventual, bratara; in privinta inelelor, sunt permise doar verigheta sau inelul care indica o distinctie nobiliara ori apartenenta la un grup sau o organizatie. Recomandate sunt cele din metale pretioase, cum ar fi platina, aurul sau titanul. Incaltamintea trebuie sa fie impecabila, din piele de foarte buna calitate si intretinuta corespunzator.
Un element foarte important consta in prezenta obligatorie a curelei in talie: din piele, cu catarama fina argintie sau aurie si asortata cu incaltamintea. De preferat este sa purtati bretele odata ajunsi la acest nivel – este un alt detaliu care-i evidentiaza pe cei ce si-au insusit ascensiunea si apartenenta la un strat social privilegiat si exclusivist, chiar daca nu s-au nascut aristocrati.
Atat sacourile, cat si camasile trebuie sa aiba cusatura de la maneca la nivelul umarului, iar lungimea manecii camasii trebuie sa depaseasca foarte putin osul incheieturii. In definirea unui stil elegant este obligatoriu ca manseta camasii sa depaseasca lungimea manecii sacoului cu aproximativ 2,5 centimetri. Atentie si la croiala de la subrat, sa nu apara cute si incretituri. Fiecare obiect de imbracaminte trebuie „sa cuprinda” bustul, talia si soldurile fara a fi prea stramt sau prea larg.
Lungimea corecta a pantalonilor trebuie sa depaseasca marginea de sus a pantofului. Sosetele trebuie sa existe indiferent de sezon – este recomandat ca ele sa fie de cea mai buna calitate, asortate cu tinuta si cu pantofii. Bineinteles, acestea trebuie sa fie lungi pana la nivelul genunchilor, astfel incat pielea piciorului sa nu fie vizibila atunci cand stati jos si se ridica tivul pantalonilor.