Desi in zilele noastre casatoriile se fac si se desfac ca nodurile de la sireturi, e bine sa cunoastem mai multe lucruri despre ceea ce inseamna uniunea dintre un barbat si o femeie, nu doar din punct de vedere legal, ci si din punct de vedere religios. Familia este baza societatii, iar uniunea dintre un barbat si o femeie, care, prin juramant, se face pe viata, este cheia dezvoltarii si evolutiei omului.
La intrebarea “ce este o casatorie” este dificil de raspuns din punct de vedere biblic, pentru ca Biblia nu afirma nicaieri in mod explicit in ce moment Dumnezeu considera ca un cuplu este casatorit. Exista trei puncte de vedere intalnite de obicei:
1) Dumnezeu considera ca un cuplu este casatorit doar atunci cand cei doi sunt casatoriti în mod legal. 2) In ochii lui Dumnezeu, un cuplu este casatorit cand cei doi au îndeplinit un anumit fel de ceremonie de casatorie oficiala. 3) Dumnezeu considera ca un cuplu este casatorit în momentul în care casatoria este consumata in actul sexual. Haideti sa privim la fiecare dintre aceste trei puncte de vedere si sa vedem care sunt punctele tari si punctele slabe ale fiecaruia.
1) Dumnezeu considera ca un cuplu este casatorit doar atunci cand cei doi sunt casatoriti in mod legal. Suportul scriptural care este de obicei folosit pentru acest punct de vedere sunt versetele care sustin supunerea fata de guvern (Romani 13.1-7; 1 Petru 2.17). Argumentul este ca, daca guvernul solicita completarea unui anumit „document” inainte ca o casatorie sa fie recunoscuta, cuplul trebuie sa se supuna oricarui proces cerut de guvern. Este, desigur, un principiu biblic ca un cuplu sa se supuna guvernului, atata timp cat cerintele nu contravin Cuvantului lui Dumnezeu si sunt rezonabile. Romani 13.1-2 ne spune: „Oricine sa fie supus stapanirilor celor mai inalte; caci nu este stapanire care sa nu vina de la Dumnezeu. Si stapanirile care sunt au fost randuite de Dumnezeu. De aceea, cine se impotriveste stapanirii se impotriveste randuielii puse de Dumnezeu; si cei care se impotrivesc isi vor lua osanda.”
Exista anumite puncte slabe si potentiale probleme la acest punct de vedere. Mai intai, au existat casatorii inainte de a fi organizata vreo structura guvernamentala. Timp de mii de ani, oamenii s-au casatorit fara vreun certificat de casatorie. In al doilea rand, chiar si astazi exista unele tari care nu au o recunoastere guvernamentala a casatoriei si/sau cerinte legale pentru casatorie. In al treilea rand, exista anumite guverne care plaseaza cerinte nebiblice asupra unei casatorii, inainte sa fie recunoscuta din punct de vedere legal. De exemplu, exista tari care cer ca o cununie sa fie tinuta intr-o biserica catolica, potrivit invataturilor catolice si sa fie oficiata de un preot catolic. In mod evident, pentru cei care au dezacorduri puternice cu privire la biserica catolica si la intelegerea catolica a casatoriei ca fiind un sacrament, va fi nebiblic sa se supuna sa fie cununati intr-o biserica catolica.
2) In ochii lui Dumnezeu, un cuplu este casatorit cand cei doi au indeplinit un anumit fel de ceremonie de casatorie oficiala. Asemenea felului în care – in multe culturi – un tata isi da fiica la cununie, unii interpreti inteleg ca atunci cand Dumnezeu a adus-o pe Eva la Adam (Genesa 2.22), El a oficiat prima „ceremonie” de cununie. In Ioan, capitolul 2, Isus a participat la o nunta. Isus nu ar fi participat la un astfel de eveniment, daca nu ar fi fost de acord cu ceea ce se petrecea. Participarea lui Isus la nunta nu indica in niciun caz faptul ca Dumnezeu cere o ceremonie de cununie, dar cel mai sigur indica faptul ca o ceremonie de cununie este acceptabila in ochii lui Dumnezeu. Aproape fiecare cultura din istoria umanitatii a avut un anumit fel de ceremonie de cununie. In fiecare cultura exista un eveniment, o actiune, un legamant, o proclamare care este recunoscuta ca declararea unui barbat si a unei femei ca fiind casatoriti.
3) Dumnezeu considera ca un cuplu este casatorit in momentul în care casatoria este consumata in actul sexual. Sunt unii care argumenteaza ca, daca un barbat si o femeie au avut relații sexuale, Dumnezeu ii considera pe cei doi ca fiind casatoriti. Un astfel de punct de vedere nu este corect din perspectiva biblica. Baza acestui argument este faptul ca actul sexual dintre un sot si o sotie este implinirea fundamentala a principiului „un singur trup” (Genesa 2.24; Matei 19.5; Efeseni 5.31). In acest sens, actul sexual este „pecetluirea” finala a unui legamant de casatorie. Totusi, daca un cuplu este casatorit din punct de vedere legal si ceremonial, dar din anumite motive nu se pot angaja intr-un act sexual, cuplul este totusi considerat casatorit.
Nu este biblic sa consideri un cuplu care a avut relatii sexuale – dar care nu a respectat celelalte aspecte ale legamantului de casatorie – ca fiind casatorit. Texte biblice precum 1 Corinteni 7.2, indica faptul ca sexul inainte de casatorie este o imoralitate. Daca actul sexual ar face ca un cuplu sa devina casatorit, atunci acesta nu ar mai putea fi considerat imoral, devreme ce cuplul ar fi considerat casatorit in momentul in care se angajeaza in actul sexual. Dar nu exista absolut nicio baza biblica ca un cuplu necasatorit sa intretina relatii sexuale si apoi sa se declare casatoriti, declarand astfel toate relatiile sexuale viitoare ca fiind morale si si ca L-ar onora pe Dumnezeu.
Asadar, prin ce este constituita o casatorie in ochii lui Dumnezeu? S-ar parea ca urmatoarele principii trebuie urmate: 1) Cata vreme cerintele sunt rezonabile si nu sunt impotriva Bibliei, cuplul trebuie sa caute orice recunoastere guvernamentala disponibila. 2) Cuplul trebuie sa urmeze orice practici culturale si familiale tipic intrebuintate pentru a recunoaste un cuplu ca fiind „casatorit din punct de vedere oficial”. 3) Daca este posibil, cuplul trebuie sa consume casatoria prin actul sexual, implinind aspectul fizic al principiului „un singur trup”.
Ce se intampla daca unul sau mai multe principii nu sunt indeplinite? Mai este un astfel de cuplu considerat casatorit in ochii lui Dumnezeu? In cele din urma, acest lucru are loc între cuplu si Dumnezeu. Dumnezeu ne cunoaste inimile (1 Ioan 3.20). Dumnezeu stie deosebirea dintre un legamant adevarat de casatorie si o incercare de a justifica imoralitatea sexuala.